Как „мръсната“ храна влияе на мозъка (+ списък със 7те най-вредни храни!)

Всички знаем, че консумацията на големи количества вредна храна може да доведе до наддаване на тегло. Но знаете ли, че мръсната храна има отрицателен ефект и върху нашия мозък?

Оказва се, че начинът, по който се храним може несъзнателно да повлияе върху нашето поведение и избори, които не са свързани с храненето!
Причината се крие в липсата на достатъчно хранителни вещества, както и наличието на нездравословни съставки във вредните храни.

В днешната статия ще ви разкажем кои са 6те последици за мозъка от нездравословното хранене.

 

 

 1. Води до възпаление на мозъка

Прекомерената консумация на мръсна храна води до невровъзпаление на мозъка. Веднъж протекло, това възпаление предизвиква след себе си поредица от други възпаления, които могат да увредят нашите мозъчни клетки.

Проучване установява, че след 5 дневна диета със сладки напитки, сладкиши и бисквити нивата на възпаление в хипокампуса се повишават.

Повишените нива на възпаление в хипокампуса са една от причините хората да изпитват непрекъснат глад, тъй като чрез него се получават сигналите за ситост. 

Нездравословното хранене води до увреждане на невроните в хипокампуса, а увреждането кара хората да ядат все повече и повече.

 

2. Усилва чувството за тревожност

Високото съдържание на рафинирани въглехидрати в мръсните храни предизвикват колебания в кръвната захар.

През първите часове, след консумация, кръвната захар се покачва. Около час по-късно или повече, нивата на кръвната захар започват да спадат, като могат да стигнат под нормата. Това понижаване може да причини пристъпи на паника, безсъние и други симптоми на тревожност.

Освен това липсата на омега-3 мастни киселини в пържената храна може да накара мозъка ни да имитира симптоми на тревожност. 

 

3. Предизвиква хиперактивност

Честият прием на нездравословна храна от всякакъв вид води до превъзбуда.  

Въпреки че си мислим, че това се дължи на високите количества захар, всъщност се оказва, че причината са изкуствените оцветители и консерванти.

Изкуствените оцветители и консерванти, и по-специално натриевият бензоат могат да създадат нервни, хиперактивни усещания в мозъка.

Натриевият бензоат може да се намери в продукти като диетична сода, плодови сокове и подправки.

 

4. Намалява възможностите за учене и запаметяване

Проучвания установяват, че хората, които често консумират нездравословна храна, се представят по-зле при прости упражнения за памет.

Установено е, че бързата храна и другите видове нездравословна храна могат да намалят невропластичността - процесът, който позволява на мозъка ни да съхранява преживяванията ни като спомени.

 

5. Влошава лошото настроение

Често когато сме в „депресия“ или лошо настроение се обръщаме към нездравословните храни, очаквайки те да ни накарат да се почувстваме по-добре.

Според скорошно проучване обаче, се оказва, че те имат точно обратния ефект. Консумацията на мръсна храна кара настроението ни да се влоши!

Въпреки че не оказва влияние върху позитивните настроения, консумация на вредна храна кара хората в лошо настроение да изпадат в още по-лошо.

 

6. Води до пристрастяване

Нездравословните храни, освен високо съдържание на калории и мазнини, имат и високо съдържание на захар. 

В мозъка излишната захар уврежда както нашите когнитивни умения, така и самоконтрола ни. Захарта има подобни на наркотици ефекти.

Учените предполагат, че сладките храни - заедно със солените и мазните храни - могат да предизвикат пристрастяващи ефекти в човешкия мозък, като водят до загуба на самоконтрол, преяждане и последващо наддаване на тегло.

 

Храните, които вредят най-много на мозъчната дейност и какво влияние оказват те:

1. Растителни масла

Високите нива на омега-6 мастни киселини в слънчогледовото, соевото и рапичното масло, могат да са полезни за кожата, костите и косата, но имат негативно влияние върху мозъка и паметта. 

Омега-6 киселините се окисляват до странични метаболитни продукти като въглероден диоксид, ацетат и други, които действат възпалително на мозъка.

Специалистите съветват: Заместете приема на растителни масла със зехтин.
Зехтинът съдържа омега-3 мастни киселини, които имат противовъзпалително действие върху функциите на мозъка. 

Поради конкуриращите се роли на омега 3 и 6 (в производството на противовъзпалителни и възпалителни ейкозаноиди) е необходим балансиран прием на омега, за да се избегнат хроничните заболявания и да се поддържа добро здраве. 

 

2. Риба тон

Живакът, който се съдържа в рибата тон, акулата и рибата меч, в големи дози е токсичен за хората. Той се натрупва в мозъка и може да го увреди.

Всъщност е установено, че може да доведе с до 5% спад в когнитивните функции на човек.

Специалистите съветват: Ограничете консумацията на риба тон до една порция на седмица. 

Ако сте любители на морски деликатеси, сьомгата, сардините и скумрията са с ниско съдържание на живак и с високо съдържание на здравословни за мозъка омега-3. 

 

 3Пържени картофи

Поничките, пържените картофи и пържените храни като цяло, са не само вредни за нашата фигура, но вредят и на мозъчната ни дейност!

От една страна натрупване на излишни килограми, само по себе си, може да повлияе негативно на здравето на мозъка. 

От друга страна честата консумация на пържени храни води до проблеми с обучението, паметта и мозъчната функция. 

Специалистите съветват: Изберете храни, които се пекат или приготвят на скара пред тези, които се панират или пържат.

 

 4. Безалкохолни напитки и плодови сокове

Високите количества захари, които се съдържат в безалкохолните напитки и плодовите сокове, причиняват неврологични увреждания в мозъка, тъй като предизвикват възпаление.

Захарните напитки съдържат фруктоза - вид проста захар, която може да увеличи риска от деменция. Води до инсулинова резистентност в мозъка. Намалява мозъчната функция, паметта, способността за учене и образуването на мозъчни неврони. 

 

 5. Торти, бисквити, вафли и кифли.

Производителите на торти, бисквити и вафли използват транс-мазнини, за да удължат срока на годност и да подобрят вкуса на храната. Това обаче се отразява на здравето на мозъка ни.

По-високият прием на транс-мазнини, намиращ се в преработени храни може да доведе до натрупване на плака в мозъка. Това увеличава риска от когнитивни разстройства като болестта на Алцхаймер.
 
Специалистите съветват: Заместете предварително опакованите десерти с тъмен шоколад, a пуканките на микровълнова фурна – с пуканки приготвени с горещ въздух. 

 

6. Тестените изделия, зърнените храни и захарта 

Белият хляб, тестените изделия, оризът, зърнените храни и захарта са само някои от въглехидратите, които трябва да избягваме, ако искаме мозъкът ни да работи на 100%.

Тези храни се абсорбират бързо в кръвта и повишават нивата на кръвната захар, и на инсулина. 

Специалистите съветват: Заместете с пълнозърнест хляб, кафяв ориз, киноа и ечемик. Те съдържат диетични фибри, които подхранват чревните бактерии и регулират възпалението, като подържат здравето на мозъка ни. 

 

7. Добавени и изкуствени захари

Подобно на захарните напитки, добавените и изкуствените захари като аспартам могат да доведат до нарушена памет и когнитивен спад. 

За съжаление, около 90% от храните са с високо съдържание на добавена захар. 

Специалистите съветват: Избирайте храни с ниско съдържание на захар. Проверявайте списъка на съставките на кутията и внимавайте за термини като “органичен сироп от кафяв ориз”.



При избора на здравословна храна се доверете на Балев Био Маркет.
Разнообразието от органични храни е голямо. А качеството на продуктите – доказано.

Насладете се на любимите си храни без изкуствени добавки, подсладители, оцветители и консерванти!