Най-добрите храни и напитки за стумилиране на мозъка

Мозъкът е контролният център на нашето тяло.

Той управлява както нашите жизнени функции, така и поведението ни. Нашите мисли, чувства, спомени.

Ето защо е добра идея да го поддържаме в отлично здраве.

За целта най-малкото което можем да направим е да му осигурим необходимите за неговото правилно функциониране храни. Правилната диета може да ни помогне да подобрим паметта и концентрацията си, както и нашето настроението.

Ето кои са най-полезните храни и напитки, които стимулират мозъка.

 

1. Мазна риба

Мазната риба е една от най-полезните храни, които стимулират мозъка ви.

Този вид риба включва сьомга, пъстърва и сардини, които са богати източници на омега-3 мастни киселини, които са от съществено значение за ученето, паметта и подобряване на настроението.  

Освен това омега-3 могат да забавят психическия спад, свързан с възрастта, и да помогнат за предотвратяване на болестта на Алцхаймер

 

2. Яйца

Яйцата са добър източник на няколко хранителни вещества, свързани със здравето на мозъка, включително витамини В6 и В12, фолат и холин.

Холинът е важен микроелемент, който помага за регулиране на настроението, подобрява  паметта и умствената функция.

А витамините от група В могат да помогнат за забавяне на прогресията на умствения упадък при възрастните хора, а също и да намалят риска от депресия.

Витаминът В12 също участва в синтеза на мозъчни химикали и регулирането на нивата на захарта в мозъка. Фолиева киселина пък може да помогне за минимизиране на психическия спад, свързан с възрастта.

 

3. Броколи

Броколите са пълни с мощни растителни съединения, включително антиоксиданти, които могат да помогнат за защитата на мозъка от увреждане.

Освен това те са с много високо съдържание на витамин К, по-високият прием на който е свързан с подобряване на паметта.
Всъщност една порция от 100 гр. броколи доставя повече от 100% от препоръчителния дневен прием (RDI).

 

4. Боровинки

Боровинките са богати на антоцианини - група растителни съединения с противовъзпалително и антиоксидантно действие.

Те имат благотворно действие срещу оксидативния стрес и възпаленията - състояния, които могат да допринесат за стареенето на мозъка и невродегенеративните заболявания.

Боровинките също помагат и за подобряване на комуникацията между мозъчните клетки. Спомагат за подобряване на паметта и дори могат да забавят краткосрочната загуба на памет.

 

5. Портокали

Портокалите са изключително богати на витамин С - ключов фактор за предотвратяване на умствения спад.

Поради високото си съдържание на витамин С, портокалите могат помагат в борбата със свободните радикали, които могат да увредят мозъчните клетки. А също и да предпазят и болестта на Алцхаймер.

Отлични количества витамин С  можете също така да получите от чушки, гуава, киви, домати и ягоди.

 

6. Куркума

Куркумата също има редица ползи за мозъка.

Активната ѝ съставка - куркуминът е мощно антиоксидантно и противовъзпалително съединение.

Благодарение на което куркумата може да помогне за изчистване на амилоидните плаки и  подобряване на паметта при хора с Алцхаймер.

Освен това повишава серотонина и допамина и подобрява настроението. И подобно на някои антидепресанти, може да намали симптомите на депресия.

Можете да добавите куркума към картофените ястия, или да си приготвите чай от куркума.

 

7. Тиквени семки

Тиквените семки съдържат мощни антиоксиданти, които предпазват тялото и мозъка от увреждания, причинени от свободните радикали.

Те също са отличен източник на магнезий, желязо, цинк и мед. Благодарение на това, тиквените семки подпомагат ученето и паметта. Предпазват от неврологични заболявания като мигрена, депресия и епилепсия.

Подобряват мозъчната функция и намаляват риска от заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

 

8. Ядки

Ядките съдържат множество хранителни вещества, стимулиращи мозъка, включително витамин Е, здравословни мазнини и растителни съединения.

Консумацията на ядки се свързва с подобряване на паметта и предотвратяване на невродегенеративни заболявания. А Витамин Е предпазва клетъчните мембрани от увреждане на свободните радикали, като помага за забавяне на умствения спад.


Въпреки че всички ядки са полезни за мозъка, орехите могат да имат допълнително предимство, тъй като те са изключително богати и на омега-3 мастни киселини.

 

9. Тъмен шоколад

Тъмният шоколад и какаото на прах са пълни с няколко стимулиращи мозъка съединения, включително флавоноиди, кофеин и антиоксиданти.

Флавоноидите могат да подобрят паметта и да спомогнат за забавяне на умствения спад, свързан с възрастта.

Освен че може да помогне за защита на мозъка, шоколадът също може да повиши доброто настроение.  Все още обаче не е ясно дали това се дължи на съединенията в шоколада или просто вкусът прави хората щастливи. 

 

10. Кафе

Доказано кафето има редица положителни ефекти върху мозъка, които се дължат на активните му съставки – кофеинът и антиоксидантите.

Благодарение на тях, консумацията на кафе повишава бдителността и изостря концентрацията. Повишава също и нивата на серотонин – хормонът на щастието - в резултат на което се подобрява и нашето настроение J

А в дългосрочен план антиоксидантите в кафето намаляват и риска от неврологични заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

 

11. Зелен чай

Както в случая с кафето, кофеинът в зеления чай засилва мозъчната функция.

Всъщност е установено, че консумацията му подобрява бдителността, производителността, паметта и фокуса.

Зеленият чай също съдържа и L-теанин - аминокиселина, която може да ви помогне да се отпуснете и да се чувствате по-спокойни.  

Той също така е богат и на полифеноли и антиоксиданти, които могат да предпазят мозъка от умствен упадък и да намалят риска от болестта на Алцхаймер и Паркинсон.

 

12. Градински чай

Изследванията показват, че градинският чай (Салвия) може да има впечатляващи подобряващи когнитивни ефект.

Той е богат на много мощни растителни съединения, включително лутеолин, розмаринова киселина, камфор, кверцетин и апигенин, благодарение на които се дължат неговите лечебни свойства.

Градинският чай подобрява настроението, бдителността, вниманието, паметта и мотивацията, а също е ефективен и за намаляване на умствената умора.

 

Вижте още: Как мръсната храна влияе на мозъка (+ списък със 7те храни най-вредни храни)